torstai 7. heinäkuuta 2016

Kreeta 7 Ostoksia

31.7.2015

Jälleen saimme nauttia heräämisestä ilman herätyskelloja. Se tapahtui joka tapauksessa melko hyvissä ajoin eli 7.35. Lähdin suorittamaan päivän liikuntaa ja vaihteeksi päätin, että se olisi paljasjalkakävelyä rannalla 30 min, mitä tietenkin seurasi myös 5-10 minuutin aamu-uinti. Kävellessäni huomasin omituista paikallista myrskyämistä rantavesissä ja tarkemmin katsottuna siinä temmelsi pieni rapu. Se kuitenkin katosi liian syvälle mereen ennen kuin ehdin ryhtyä sitä valokuvaamaan.
Aamukävelyllä paljain jaloin.
Palattuani "urheilemasta" ryhdyttiin jälleen nauttimaan aamiaista parvekkeella läkähdyttävässä aamuilmassa. Tämä päivä olisi omistettu kotikylässä pyörimiselle ja lepäilylle. Johan tässä oli melkoisesti retkeiltykin.
Maisema hotellihuoneen ovelta.
Ostoskierroksella mukaan kertyi heti alkuun pari purkkia hunajaa, joista sain huikean 5 c alennuksen, koska myyjä ei halunnut ryhtyä  laskemaan vaikeampia vaihtorahoja. Kreikkalainen hunaja oli ensimmäisellä maistokerralla aika erikoisen makuista. En ollut varma pidinkö siitä vaiko en, mutta kun purkki oli lopulta käytetty loppuun, rupesin kaipaamaan sitä kauheasti lisää. Taisin siis lopulta mieltyä kreikkalaiseen sivumakuun, joka hunajasta kielelle tihkui.

Muita tuliaisostoksia olivat pieni raki-pullo, kaksi pulloa oliiviöljyä, pari pientä magneetti-kalenteria kreikkalaishenkisin kuvin, oliivisaippua ja muutama tölkki Alfa-olutta. Äidin ostoskassiin päätyi shortsit, bikinit, kahdet varvastossut, öljyä, pähkinäsekoitus, aloe vera aftersun-voide ja meritähti.

Pidimme pientä juomataukoa pääkadun varrella olleessa drinkkibaari Locossa. Äiti maisteli strawberry daiquirin ja minä strawberry margaritan. Päivä oli taas niin tolkuttoman kuuma, että ihmisiä oli yllättävän vähän liikkeellä.
Drinksut.
Palattuamme ostoksillta menimme uimaan hotellin altaalle. Lepäilimme ja otimme aurinkoa oman parvekkeen lepolasseilla. Lämpötila varjossa kohosi lähes 37 asteeseen. Hiki virtasi kasvoilta kuin olisi suihkussa seisonut, vaikka vain makasi liikkumatta. Emme kestäneet moista hellettä kuin tunnin, vaikka kääntelimmekin itsejämme ympäri 15 minuutin välein polttamisen välttämiseksi.
Melkein olisi voinut lapsia ilmakylvettää.
Ei hätää, ei ole räkää, se on vain hiki laiskan makoillessa.
Lopulta emme kestäneet enää paikallaan makaamista ja hien pyyhkimistä, vaan lähdimme uimaan mereen. Roskia maleksi rantavesissä yhä jonkin verran, mutta emme antaneet niiden häiritä vaan kahlasimme niiden läpi syvempiin vesiin polskimaan.
Eväs oli kärsinyt pieniä lämpövaurioita.
Palattuamme merestä kävimme huuhtomassa hiet ja merisuolat suihkussa. Suunnitteilla oli taas illallinen ravintolassa, joten eihän sinne missä tahansa kunnossa sopinut mennä. Äiti oli omilla retkillään löytänyt tunnelmallisen puutarharavintolan Kantapin, joka oli valintamme tänään. Äiti tilasi lohta kermakastikkeella ja minä kleftikon.
Kantapi.

Kleftiko on tähän saakka ollut jokaisessa ravintolassa lempiruokani, mutta Kantapissa olisi pitänyt tilata jotain muuta. Puolet annoksesta oli herneitä, joita inhoan, ja jotka jouduin nyppimään sivuun. En muista, että kleftikossa olisi koskaan aiemmin ollut herneitä, ja tämän kokin versiossa ei juuri muuta ollutkaan. Liha oli onneksi kuitenkin hyvää, että ihan pelkkä pettymys tämäkään ei ollut. Lohi oli kuulemma erinomaista. Erinomaista oli myös rosé-viini Vin de Chania, jonka tilasimme aterian oheen. Se tarjoiltiin ihanan kylmänä ja raikasti oloa kuuman päivän jälkeen.
Virkistävä viini.

Kleftiko ennen.

Kleftiko jälkeen - herneet sysättiin koilliseen.
Aterian jälkeen kierteleimme vielä vähän katselemassa kauppoja, mutta ostoksia ei enää tehty. Ruokakaupasta tosin haimme vielä leipää ja mehua aamuksi. Myyjä laski hinnan jotenkin väärin, arvelimme, että 1,32 € muuttui näppäilyvirheen takia 0,32 €:ksi. Ihmettelimme miten ostokset eivät tosiaan maksaneet kuin 32 c, mutta vasta kotona tajusimme miten oli käynyt emmekä viitsineet lähteä enää oikaisemaan tilannetta kauppaan.

Kun palasimme hotellille, muistimme lopultakin hakea passimme respasta. Sieltä ostin samalla vielä 4 kirjanmerkkiä á 30 c. Sen jälkeen ryhdyimme hieman pakkaamaan tavaroita, olihan kotimatka seuraavana päivänä jo edessä.