keskiviikko 16. lokakuuta 2019

Santorini 5 Kamari

12.9.2018

Heräilin jo 6.26 maissa tai jopa melko tasan. Vessareissun jälkeen yritin nukahtaa uudestaan, mutta surkea sänky oli kipeyttänyt koko kropan, mikä teki nukahtamisesta mahdotonta. Lopulta luovutin ja ryhdyin venyttelemään ja tutkimaan Ancient Thiran historiaa netistä. Virallinen herätys oli lopulta klo 8.00. Siitä parikymmentä minuuttia myöhemmin mentiin aamiaiselle. Haimme pienen aamukävelyn merkeissä marketista semi-makean (T ei tykkää täysin kuivasta kuohuvasta) Cair-skumpan vierasvaraksi. Lisäksi ostimme sipsejä ja uutta aurinkovoidetta.
Kamari beach.
Aurinkovoitelun jälkeen lähdimme rannalle. Otimme aurinkoa ja uiskentelimme muutaman toiston verran. Aallot olivat yhä melko suuria, mutta sopivasti taktikoiden löytyi aina sellainen aallonvaihe, jolloin pääsi pulahtamaan veteen ja vastaavasi myös nousemaan takaisin rannalle. Uimakengät olivat ehdottomat ja kiittelimme viisauttamme, että olimme ostaneet ne heti ensimmäisenä päivänä. Rannalla kului noin kaksi tuntia leppoisasti.
Välimeri.
Uimakenkä tositoimissa.
Merta ja vuorta.
Palasimme hotellille ottamaan pikaiset suihkut. Kutsuimme Ä&T:n tekstiviestitse vastavierailulle tutustumaan meidän hotellin sekä siemailemaan skumpat. Sovimme heidän saapuvan kolmelta, joten meille jäi aikaa käydä vielä makoilemassa uima-altaalla. Testasimme altaan ja istuskelimme lueskelemassa. Mukana oli mm. pari kirjastosta lainattua englanninkielistä (koska muitakaan ei oikein ollut) opaskirjaa. Ensimmäisen nimi oli Santorini ja toisenkin nimi oli Santorini. Molemmat olivat ihan kelvollisia opuksia.
Summer Dreamin uima-allas.
Olin juuri altaassa, kun huomasin Ä&T:n manifestoituneen Seuramiehen viereen. He olivat nähneet talojen välissä pienen portin ja arvanneet sen johtavan sisäpihalle. Lähdimme yhdessä huoneeseen, missä vaihdoimme pikaisesti vessassa kuivaa ylle. Avasimme parvekkeen ovet selälleen, jotta saimme vähän lisätilaa kapoisalle parvekkeelle. Skumppa oli onneksi ehtinyt jäähtyä hyvin jääkaapissa ja olimme ehtineet pitää sitä hiukan pakastelokerossakin. Olimme lainanneet aamiaiselta pari ylimääräistä juomalasia. Siellä oli oikein lappu, jossa pyydettiin palauttamaan astiat itse, mikäli vie aamiaisen huoneeseen. Siitä oli helppo päätellä, että lainaaminen oli sallittua. Skumpan lisukkeena tarjosimme sitruuna-pippuri-, oregano- ja tomaattisipsejä. Tuuli oli sen verran reipas, että se viskeli silloin tällöin sipsejä ympäriinsä sipsikulhona toimineelta kertakäyttö-soppalautaselta. Yllättävän hyvältä maistui myös kevyesti makea Cair, mutta varmasti lomatunnelmalla oli oma vaikutuksensa asiaan.
Rodoslaista herkkua.
Vieraiden poistuttua kävimme vielä pulahtamassa meressä. Sillä välin olivat Ä&T jo koettaneet taas tavoitella meitä. He halusivat kysyä lähtisimmekö heidän kanssaan vuokra-autolla käymään esim. Akrotirilla ja illalla katsomassa Oia:n (lausutaan iia) kuuluisaa auringonlaskua. Otimme suihkut ja pohdiskelimme sillä välin sopivaa päivää, minkä jälkeen palailimme asiaan. Olimme suunnitelleet patikoivamme Firasta Oiaan emmekä halunneet vaihtaa siihen ajateltua päivää, mutta perjantai oli vielä vailla tarkempia suunnitelmia. Sovimme siis autokierroksesta perjantaille.
Tyypillisehkö turismipuoti.
Seuraavaksi lähdimme ostoskierrokselle. Olimmehan jo kiertäneet kylän tarpeeksi monta kertaa "kartoittamassa" vaihtoehtoja. Saimme hankittua mm. postikortteja, magneetteja, kreikkalaistalo-koristeen, sormustimen. Palasimme hotellille viemään ostokset, käymään wc:ssä ja etsimään netistä sopivaa illallisravintolaa. Päätimme mennä Captain's Corneriin, missä Ä&T olivat olleet pari päivää aiemmin, ja jota he suosittelivat. Ravintola oli kuulemma niin populääri, että he olivat oikein joutuneet jonottamaan sinne. Me selvisimme sisään jonottamatta, mutta vain sen ansiosta, että ohitimme vikkelästi ja päättäväisesti ihmiset, jotka vielä katselivat menua ja olivat harkinta-vaiheessa. Taisimme saava viimeisen vapaan pöydän.
Captain's Corner.
Tilasimme molemmat kleftikot, jota kehuttiin Maman reseptillä tehdyiksi á 14 €, puoli litraa talon roséta á 6 €, leipää á 3 €, alfa-oluen á 3 € sekä pienen veden (hups, hinta jäi ottamatta talteen). Laskun loppusumma oli 40,80 €, joten vesi taisi sitten olla 0,80 €. Ruoka oli oikein maittavaa. Taisi olla itsensä "kapteeni", joka kävi tarjoamassa etiketittömästä limupullosta talon piikkiin pieniin shottilaseihin jotain makeaa viinimäistä juomaa, jolla oli rakimainen polttava jälkimaku. Liekö jotain itse tehtyä... Talo tarjosi vielä jälkkäriksi pienet panna cottat, nam! Olimme kokonaisuuteen erittäin tyytyväisiä, joten halusimme tietysti jättää vähän tippiä. Maksoimme 45 € ja vaikka sanoimme, että summa olisi ok sellaisenaan, tarjoilija kiikutti vaihtorahat pöytään meidän maistellessa jälkkäriä. Jätimme vaihtorahat pöytään, jotta niiden alkuperäinen tarkoitus toteutuisi.
Captain's Cornerissa oli kreikkalainen värimaailma.
Juomavalikoima.
Leipiä.
Kleftiko.
Kapteenin naukku.
Panna cotta.
Kotimatkalla törmäsimme taas Ä&T:hen, jotka tulivat vastaan rantakadun sivukujalla. Juttelimme hetken perjantain aikatauluista ja saimme samalla lupauksen lentokenttäkyydistä samaisella vuokra-autolla, kun olisimme lauantaina lähdössä. Hehän olivat jäämässä vielä viikoksi. Hotellille palattuamme kirjoittelimme muistiinpanojen lisäksi postikortteihin osoitteet (varsinaisen tekstin kirjoittaminen oli pakko uupumuksen takia jättää myöhemmäksi) ja liimasimme postimerkit (sen jaksaa tehdä vaikka miten väsyneenä).

Olkapää oli kipuillut mystisesti koko illan. Onneksi siivooja oli fiksua sorttia. Hän oli tuonut huoneeseen ylimääräiset tyynyt huomattuaan, että olin käyttänyt oman tyynyni alla käsipyyhettä korottamassa sitä paremmin hartialle sopivaksi. Jospa sitä olisi seuraavana päivänä jo vähän paremmassa kunnossa.